Accueil > Présentation > Actus à la Une

Hommages à François Brunet dans les revues Interfaces et Transatlantica

La revue Interfaces, (revue du LARCA publiée en collaboration avec l’Université de Bourgogne et le College of the Holy Cross, Worcester, Massachusetts) et Transatlantica, la revue de l’Association Française d’Études Américaines, publient respectivement dans leurs derniers numéros un hommage à François Brunet, directeur du Larca disparu en décembre 2018.

Transatlantica 2|2017 : "(Hi)Stories of American Women : Writings and Re-writings / Call and Answer : Dialoguing the American West in France"

Guillaume Marche and Cécile Roudeau, editors in chief of Transatlatntica, and the editorial committee, dedicate this issue to the memory of François Brunet (1960-2018). François Brunet had been a member of the scientific committee of the journal since it was founded in 2001.

-*This issue opens with a homage to Prof. Brunet by Jean Kempf, founder of Transatlantica.

• The thematic dossier titled Call and Answer : Dialoguing the American West in France and coordinated by Emily C. Burns and Agathe Cabau, includes one of François Brunet’s last essays, “Exhibiting the West at the Paris Exposition of 1867 : towards a New American Aesthetic Identity ?”, co-written with his doctoral student, Jessica Talley. This dossier is dedicated to his memory.
  • This issue of Transatlantica also features a review of François Brunet’s last edited collection, Circulation (University of Chicago Press, 2017).
  • The section “Perspectives” includes François Brunet’s article “The Sequoia files : l’arbre merveilleux,” published in 1998 in Les Cahiers Charles V, as well as the eulogy pronounced by Yves Figueiredo, on February 2, 2019, at the Cité Universitaire, where a sequoia tree was planted in his honor.

Le comité de la revue dédie l’intégralité de ce numéro à la mémoire de François Brunet, membre du comité scientifique de Transatlantica depuis sa fondation en 2001, disparu brutalement le 25 décembre 2018.

• Le numéro s’ouvre par un texte d’hommage de Jean Kempf, fondateur de Transatlantica.
  • François Brunet y publie l’un de ses derniers textes « Exhibiting the West at the Paris Exposition of 1867 : towards a New American Aesthetic Identity ? », article coécrit avec sa doctorante, Jessica Talley, dans le dossier littérature et arts coordonné par Emily C. Burns et Agathe Cabau et consacré aux dialogue artistique entre la France et l’Ouest américain.
  • L’ouvrage qu’il a dirigé, Circulation (University of Chicago Press, 2017), y est recensé.
  • Enfin la rubrique « Perspectives » inclut son article « The Sequoia files : l’arbre merveilleux » publié en 1998 dans Les Cahiers Charles V, ainsi que le texte lu par Yves Figueiredo lors de l’hommage rendu à la Cité universitaire le 2 février 2019.

Pour consulter ce numéro : https://journals.openedition.org/transatlantica/9714

Interfaces 41|2019 : "Images/memories"

This issue of Interfaces is dedicated to the memory of François Brunet. François was putting together this collection of articles when he sadly passed away last December. He is sorely missed by his family, friends, colleagues and students. The editorial team wishes to pay tribute to the memory of the director of our journal and to an exceptional scholar.

In many ways volume 41 reflects François’s own research as well as the perspectives he offered to the PhD students that he supervised. A majority of the topics tackled here reflect the field that he contributed to delineate, and which is already part of his legacy.

Ce numéro est dédié à la mémoire de François Brunet, décédé alors qu’il mettait en forme cet ensemble d’articles, en décembre dernier. L’équipe éditoriale souhaite rendre hommage à la mémoire du directeur de la revue autant qu’à un professeur exceptionnel.

Le volume 41 reflète ses recherches personnelles autant que les perspectives qu’il a ouvertes aux doctorants qu’il a supervisés. La plupart des sujets abordés ici reflètent le champ qu’il a contribué à jalonner, et qui fait désormais partie de son héritage.

Retrouvez notamment les articles de Camille Rouquet - "The Legacy of American Photojournalism in Ken Burns’s Vietnam War Documentary Series" et Carolin Görgen -" “San Francisco on a thousand plates” : New perspectives on photo-historical research around 1900 through the lens of the California Camera Club", qui ont effectué leurs thèses sous sa direction.

Consulter le numéro 41 de la revue Interface : https://preo.u-bourgogne.fr/interfaces/index.php?id=641